Před několika desítkami hodin u jihovýchodního pobřeží Grónska došlo k velmi výraznému poklesu atmosférického tlaku v centru tlakové níže, která minulý pátek do New Yorku a dalších amerických měst přinesla mrznoucí déšť (naštěstí ne v takové míře a intenzitě, jak naznačovaly původní výstupy). Za přibližně 30 hodin se tato tlaková níže prohloubila o 50 až 60 hPa, respektive atmosférický tlak v jejím středu klesl z hodnot kolem 985 hPa k hodnotám 935 až 930 hPa. Takto rapidní prohloubení tlakové níže se označuje jako bombogeneze, explozivní cyklogeneze, v anglicky hovořících zemích lze též narazit na pojem „weather bomb“ (v překladu doslova „počasová bomba“).
BOMBOGENEZE Z POHLEDU METEOROLOGICKÉ DRUŽICE | ZDROJ: METEOPRESS
Němci jí přiřkli jméno Sarai. V noci na pondělí udeřila v plné síle, a to na jihu Grónska. Desetiminutový průměr rychlosti větru na stanici Prince Christian Sound dosáhl 104 km/h, nárazy přesáhly 145 km/h. Na ostrově Angissoq byl desetiminutový průměr rychlosti větru až 112 km/h, přičemž v nárazech měl přes 150 km/h. Atmosférický tlak klesl k 974 hPa, ale stanice Prince Christian Sound, která se nachází o přibližně 100 km východněji, zaznamenala až 950 hPa, přestože byl střed tlakové níže Sarai 100 až 200 km daleko (nad oceánem).
SARAI NA SYNOPTICKÉ MAPĚ BRITSKÉ METEOROLOGICKÉ SLUŽBY MET OFFICE | ZDROJ WETTER3
Island
Předpověď hovořila jasně – Sarai zasáhne Island, především západ, jihozápad (včetně hlavního města Reykjavíku) a jih ostrova. A tak islandští meteorologové vydali varování před velice silným větrem.
Reykjanesviti je nejstarší islandský maják (původní stavba byla postavena v roce 1878, ale v polovině 80. let 19. století se zhroutila při zemětřesení, rekonstrukce proběhla v roce 1928), nachází se na západě poloostrova Reykjanes, asi 20 km jižně od letiště v Keflavíku. V pondělí ráno tam byl naměřen poryv o síle 190 km/h (53 m/s). Bouřlivý byl i večer, v 21 hodin byl naměřen poryv o síle 148 km/h (41 m/s). O něco později, 2 hodiny po půlnoci, byl naměřen poryv o síle 126 km/h (35 m/s). Teploměr tou dobou ukazoval -1 °C, z čehož vyplývá pocitová teplota okolo -13 °C.
POLÁRNÍ ZÁŘE NAD MAJÁKEM REYKJANESVITI | ZDROJ: AURORA REYKJAVÍK
Na letišti v Keflavíku poryvy nepřekročily hranici 40 m/s (144 km/h), podobně jako v Reykjavíku. Na reykjavíkském letišti měly v maximu 39 m/s (140 km/h), na dalších stanicích v islandské metropoli se maxima pohybovala v rozmezí 36 až 38 m/s (130 až 137 km/h).
Zřejmě největší extrém naměřila automatická stanice v horském pásmu Kerlingarfjöll, ležící v 925 m n. m., plus minus 130 km severovýchodně od Reykjavíku, a sice 77 m/s (277 km/h). Platný ale nejspíše nebude (chyba měření).
ISLAND KRÁTCE PŘED ÚDEREM SARAI (NEDĚLE 6. ÚNORA) | ZDROJ: NASA
Česko
Úterní ranní, odpolední i večerní běhy numerických modelů naznačovaly to samé – postup tlakové níže Sarai do střední Evropy, přes Skotsko a Severní moře. Bát se ale nemusíme. Podle všeho se Sarai cestou vyplní (zanikne), a tak pouze přispěje k tomu, že budeme v severozápadním proudění, které by záhy měla přerušit tlaková výše postupující přes naše území dále k východu. Do Skotska by však Sarai měla přinést vichřici, potažmo orkán.
BRITSKÁ SYNOPTICKÁ PŘEDPOVĚĎ NA ČTVRTEČNÍ ODPOLEDNE | ZDROJ: WETTER3
ÚVODNÍ FOTO: METEOPRESS (TLAKOVÁ NÍŽE SARAI)