so 24. 05.
17°/4°
ne 25. 05.
14°/7°
22. Týden
26. května 2025 - 1. června 2025
po 26. 05.
21°/12°
út 27. 05.
20°/10°
st 28. 05.
23°/13°
čt 29. 05.
21°/13°
pá 30. 05.
19°/11°
so 31. 05.
20°/10°
ne 01. 06.
23°/11°
23. Týden
2. června 2025 - 7. června 2025
po 02. 06.
24°/8°
út 03. 06.
21°/17°
st 04. 06.
19°/14°
čt 05. 06.
21°/14°
pá 06. 06.
19°/15°
so 07. 06.
13°/12°
V neděli bude od západu oblačno a postupně místy déšť. Na východě zpočátku polojasno. Slabý až mírný vítr západních směrů.

První tornádo v ČR v roce 2025

23. 5. 2025 ǀ Poslední aktualizace 23. 5. 2025 19:39:03 ǀ Filip Najman
První tornádo v ČR v roce 2025

V neděli 18. května kolem 12:45 došlo v obci Vyšný, nedaleko Českého Krumlova, k výskytu prvního tornáda roku 2025 na území České republiky. Tornádo se vyskytlo na přeháňce postupující od severozápadu.

Ačkoliv tornádo nebylo přímo zdokumentováno na fotografiích ani videích, díky svědectvím o rotujícím víru a silném hluku, spolu s charakteristickým typem škod, lze jeho výskyt považovat za téměř jistý. Poškození se soustředilo především na vegetaci, kdy došlo k vyvrácení a zlomení mnoha stromů. Předběžné odhady naznačují, že šířka škod byla přibližně 100 metrů a délka dráhy tornáda okolo 1 kilometru.

Šlo o slabší tornádo, které se v našich končinách objevuje několikrát ročně. V oblasti byl během odpoledne přítomen zvýšený střih větru v nižších hladinách a základny konvektivních buněk byly položeny nízko, což je kombinace, která vytváří příznivé podmínky pro vznik tornád.

Úvodní foto – přeháňka, která vyprodukovala tornádo. Fotografie od Budweiser Storm Chasers.

 

Radar Hochficht

Detailní pohled na přeháňku nabízejí data z meteorologického radaru Hochficht (1350 m.m.m.), která v radarové odrazivosti zachycují typické „hook echo“ – zahnutý tvar odrazivosti spojený se supercelární strukturou. V dopplerovské rychlosti je pak patrná rotace svědčící o přítomnosti mezocyklóny, tedy rotující části bouře. Tyto znaky rotace se poprvé objevily přibližně 30 minut (obr.1) před samotným výskytem tornáda a byly patrné i během jeho výskytu (obr. 3). Je však nutné poznamenat, že rotace zachycena na meteorologickém radaru neukazuje přímo tornádo, ale mezocyklónu v rámci konvektivní buňky.

Obr 1: Přeháňka s mezocyklónou a nevýrazným hook echem 30 minut před výskytem tornáda. 18. 5. 2025, 12:15 SELČ, 2km CAPPI, radar Hochficht. Radarová odrazivost (vlevo), radiální rychlost (vpravo).

Obr. 2: Přeháňka s mezocyklónou a hook echem 15 minut před výskytem tornáda. 18. 5. 2025, 12:30 SELČ, 2km CAPPI, radar Hochficht. Radarová odrazivost (vlevo), radiální rychlost (vpravo).

Obr. 3: Přeháňka s mezocyklónou a hook echem přibližně v době výskytu tornáda. 18. 5. 2025, 12:40 SELČ, 2km CAPPI, radar Hochficht. Radarová odrazivost (vlevo), radiální rychlost (vpravo).

Obr. 4: Přeháňka s mezocyklónou a hook echem přibližně v době výskytu tornáda. 18. 5. 2025, 12:42 SELČ, elevace 1.4° (výška nad radarem 800 m, vzdálenost 30 km), radar Hochficht. Radarová odrazivost (vlevo), radiální rychlost (vpravo).

Korelační koeficient a rozdílová odrazivost odpovídá sněhovým srážkám, které se v této výšce vyskytovaly.

Obr. 5: Přeháňka s mezocyklónou a hook echem přibližně v době výskytu tornáda. 18. 5. 2025, 12:42 SELČ, elevace 1.4° (výška nad radarem 800 m, vzdálenost 30 km), radar Hochficht. Korelační koeficient (vlevo), rozdílová odrazivost (vpravo).

Radar Brdy

Přeháňku zachytil také meteorologický radar Brdy (916 m.n.m.) provozovaný ČHMÚ, který se nachází přibližně 100 kilometrů severozápadně od místa výskytu tornáda. Ačkoliv i z těchto dat je přeháňka patrná, kvůli větší vzdálenosti od jevu a méně výhodné poloze radaru vzhledem k její trajektorii nebyly v odrazivosti ani dopplerovské rychlosti tak zřetelné známky rotace. Důležitou roli hraje také rozdílný postprocessing radarového signálu a rozdílná skenovací strategie tohoto radaru, kdy je výsledkem výraznější filtrace meteorologických cílů a nižší maximální rozlišitelná rychlost u dopplerovské rychlosti.

Obr. 6: Přeháňka přibližně v době výskytu tornáda. 18. 5. 2025, 12:42 SELČ, elevace 0.9° (výška nad radarem 2150 m, vzdálenost 100 km), radar Brdy. Radarová odrazivost (vlevo), radiální rychlost (vpravo).

 

Porovnání

Při porovnání radarových dat přibližně ve stejné nadmořské výšce je patrné, že radar Hochficht lépe zachytil strukturu a také rotaci v přeháňce, zejména díky nižší vzdálenosti a méně agresivní filtraci dat. U radaru Brdy lze rotaci pozorovat také, avšak z důvodu nižší maximální rozlišitelné rychlosti dochází k aliasingu a rotace je tak hůře rozpoznatelná.

V případě korelačního koeficientu jsou patrné obecně nižší hodnoty u radaru Brdy dané rozdílným processingem dat a vyšší vzdáleností radaru. U rozdílové odrazivosti nepozorujeme výraznější odlišnosti mezi radary.

Obr. 7: Přeháňka 15 minut před výskytem tornáda. 18. 5. 2025, 12:28 SELČ, elevace 0.8° (výška nad radarem 500 m, vzdálenost 32 km), radar Hochficht. Radarová odrazivost (vlevo nahoře), radiální rychlost (vpravo nahoře), korelační koeficient (vlevo dole), rozdílová odrazivost (vpravo dole).

Obr. 8: Přeháňka 15 minut před výskytem tornáda. 18. 5. 2025, 12:27 SELČ, elevace 0.5° (výška nad radarem 1200 m, vzdálenost 85 km), radar Brdy. Radarová odrazivost (vlevo nahoře), radiální rychlost (vpravo nahoře), korelační koeficient (vlevo dole), rozdílová odrazivost (vpravo dole).