AKTUÁLNÍ MLHY

9.10.2013 10:15 | Autor: redakce

radar

Říjen načal druhou třetinu meteorologického podzimu a přestože v tuto

dobu panuje každý rok rozdílné počasí (pro zajímavost; během letošních

prvoříjnových dnů dosahovaly maximální teploty jen k 12°C, zatímco

v roce 2011 v tuto dobu sahaly odpolední maxima až k 27°C), je opět

nutné počítat s ranními mlhami, které patří k typickým jevům tohoto

období.

 

Mlha je oblak, jehož základna sahá až na zemský povrch a snižuje viditelnost na méně než 1 km

(pokud viditelnost přesahuje 1 km, nejedná se již o mlhu, ale o kouřmo). Stejně jako klasická oblaka

ve vyšších vrstvách atmosféry i mlha vzniká kondenzací vodních par, avšak v tomto případě

v přízemní vrstvě vzduchu. Zároveň musí teplota vzduchu poklesnout na teplotu rosného bodu.

Rosný bod zde označuje teplotu, při které je vzduch maximálně nasycen vodními parami (relativní

vlhkost vzduchu dosáhne 100%) a klesne-li teplota vzduchu pod teplotu rosného bodu, začnou vodní

páry obsažené ve vzduchu kondenzovat a dojde tak ke vzniku mlhy.

 

Vzduch může za určité teploty obsahovat jen určité množství vodních par. Čím je však vzduch teplejší,

tím více dokáže udržet vodních par, aniž by došlo k jejich zkapalnění a naopak. I to je důvodem, proč

jsou mlhy charakterickým jevem chladnějšího období roku. Dalším aspektem je to, že narozdíl od

letních měsíců již slunce během podzimu a zimy tolik neprohřívá vzduch a tak během noci teploty

klesají mnohem rychleji a mnohem níž (častěji tak dochází k dosažení rosného bodu a tím ke vzniku

mlhy).

Existuje několik typů mlhy, avšak tím nejběžnějším je tzv. radiační mlha.

 

Radiační mlha vzniká především během jasného a klidného počasí

v následku ochlazování vzduchu, který přiléhá k zemskému povrchu.

Zemský povrch (resp. podloží) se důsledkem vyzařování ochlazuje a

při poklesu teploty na hodnotu rosného bodu dochází ke

kondenzaci vodních par a tím ke vzniku mlhy. Pro její vznik je však

potřebné ideální proudění vzduchu, jež dosahuje maximální

rychlosti 3 m/s. Při rychlejším proudění by se totiž přízemní vzduch

promíchával s vyššími vrstvami vzduchu a nedošlo by tak k jeho

dostatečnému ochlazení. Během podzimu a zimy se radiační mlha v závislosti na dalších

meteorologických jevech často udržuje po celé dny a nebo se také přeměňuje na oblačnost typu

Stratus (se základnou několika set metrů nad zemí).

 

„Nejznámější mlha“

Začátkem prosince roku 1952 zasáhla Velkou Británii a především Londýn vlna velmi studeného

vzduchu, následkem čehož byla mnohem větší spotřeba uhlí k vytápění domů a s tím spojená větší

produkce kouře z tohoto spalování. Vpád velmi studeného vzduchu společně s dalšími

meteorologickými jevy však vedl ke vzniku velmi husté mlhy, jež na několik dní zcela pohltila Londýn

a která zadržovala kouř produkovaný spalovaním uhlí. V důsledku toho se nakonec vytvořil velmi silný

a jedovatý smog, který šokoval celý svět a jenž uvedl v start ekologické pojímání.

Tento text nám dodal pan Kamil Sojka.

Sdílejte článek: FacebookTwitter

TO MUSÍTE VIDĚT

TO MUSÍTE VIDĚT

Kombinaci monumentálních pozůstatků dávných indiánských kultur a unikátní moderní architektury...

TAJEMSTVÍ DLOUHÉHO VĚKU

TAJEMSTVÍ DLOUHÉHO VĚKU

Obyvatelé japonského ostrova Okinawa se dožívají houfně 100 let. Vědci...

VÝHLED POČASÍ NA 14 DNŮ

VÝHLED POČASÍ NA 14 DNŮ

VÝHLED POČASÍ NA 14 DNŮ Ve středu bude zpočátku polojasno, ráno...


REKORDY NA 28. ZÁŘÍ

REKORDY NA 28. ZÁŘÍ

Na úterý 27. září připadají z měření Praha-Klementinum následující historické...

ŽHAVÉ SAN FRANCISCO

ŽHAVÉ SAN FRANCISCO

Až 227 400 mm na výšku, dále 27 400 mm na šířku...

PRVNÍ VÁŽNÝ ZÁVAN ZIMY

PRVNÍ VÁŽNÝ ZÁVAN ZIMY

V pondělí 26. září 2016 bylo v Česku jako na...


REKORDY NA 27. ZÁŘÍ

REKORDY NA 27. ZÁŘÍ

Na úterý 27. září připadají z měření Praha-Klementinum následující historické...

DENVERSKÉ NAHORU, DOLŮ

DENVERSKÉ NAHORU, DOLŮ

Psala se sobota 23. září 1905, když se nad státy...

MEMPHIS SE NAVRÁTIL DO 19. STOLETÍ, AVŠAK VÝŠE

MEMPHIS SE NAVRÁTIL DO 19. STOLETÍ, AVŠAK VÝŠE

Od nejjihozápadnějšího bodu k tomu nejseverovýchodnějšímu plus mínus 800 km,...